Vaunun 339 entisöinti
Tyyppimerkinnällä
RMI valmistettu Valmetin, Tampellan ja Strömbergin ns. VTS-vaunusarja
331375 tilattiin vuonna 1953. Valmet Oy Lentokonetehdas Tampereella on rakentanut
vaunun korin, telit ovat tamperelaisen Oy Tampella Ab:n ja sähkölaitteet
helsinkiläisen Oy Strömberg Ab:n valmistamat. Tässä vaunussa
on erikoista englantilaisen Metropolitan-Vickers Electrical Co. Ltd:n alkuperäinen
nimikoitu ajokytkimen kansilevy. Strömberg valmisti käyttökoneiston
vaunusarjaan MetroVic:n lisenssillä. Vaunu
339 toimitettiin Helsingin kaupungin liikennelaitokselle 9.9.1955 runkolinjaliikennettä
varten. Liikenne runkolinjalla oli alkanut vain vajaa pari viikkoa aiemmin 29.8.1955.
Runkolinja 10 kuljetti matkustajia Erottajalta Ruskeasuolle, missä luoteisiin
ja pohjoisiin esikaupunkeihin jatkaneet matkustajat vaihtoivat liityntäbusseihin.
Jotta Mannerheimintien raitioliikenne olisi ollut mahdollisimman sujuvaa, pyrittiin
linjojen 3, 4 ja 10 liikenne hoitamaan uusilla ja nopeilla telivaunuilla. Vaunun
339 ensimmäistä työsarkaa olivat nämä linjat sekä
linja 12, KirurgiKuusitie. Runkolinjaliikenne päättyi 14.4.1958,
jolloin suorat autolinjat esikaupunkeihin palautettiin. Raitiolinja 10 jatkoi
kuitenkin liikennöintiään ennallaan.
Vaunu
339 oli liikenteessä vuoteen 1987 asti, viimeisinä vuosina
lähinnä linjoilla 1, 2 ja 6. VTS-vaunujen 32-vuotisen taipaleen aikana
niitä on kuitenkin kulkenut kaikilla Helsingin raitiolinjoilla ykkösestä
viiteentoista. Esimerkiksi vuonna 1974, kun kullakin vuorolla oli vielä oma
nimikkovaununsa, vaunun 339 oma vuoro oli linjan 9 vuoro 89. Vuoden
1987 jälkeen vaunua 339 käytettiin kouluvaununa sekä myöhemmin
myös tilausajovaununa. Vaunu teipattiin mainosvaunuksi vuoroin Osramin, Hassen,
Puolustusvoimien ja Telian väreihin.
Ajatus
vaunun entisöinnistä syntyi loppuvuonna 1999. Liikennelaitoksella
entisöintihankkeeseen suhtauduttiin heti myönteisesti, joten heti vuoden
2000 alussa käynnistettiin yhdessä tarkemmat neuvottelut, joiden osana
laadittiin HKL:n asiantuntemuksella myös yksityiskohtainen kunnostus- ja
entisöintisuunnitelma. Tukholmaan suuntautuneen opintomatkan jälkeen,
jonka aikana käytiin tarkoin läpi vaunun entisöintiprosessiin kuuluvia
työvaiheita, päädyttiin yhdessä HKL:n kanssa sellaiseen ratkaisuun,
että korin kunnostustyöt teetetään Tallinnan liikennelaitoksella
ja telit, virroitin ja suuremmat sähkö- ja paineilmatyöt tehdään
Vallilassa HKL-Raitioliikenteen omalla varikolla. Kun
neuvottelut kaikkien osapuolten kesken oli saatu päätökseen,
laivattiin vaunun 339 kori Tallinnaan 5.3.2002. Paikallinen liikennelaitos Tallinna
Trammipark suoritti vaunun korin taidokkaan, tuhansia työtunteja vaatineen
entisöinnin. entisöintitöissä käytettiin myös kymmeniä
eri alihankkijoita, kun tarvittiin vaikkapa ohjaamon väliseinän Ikilevyä
tai oliivinvihreää muoviputkea matkustamon tukitankoja varten.
Sopivan
materiaalin löytäminen
ei aina ollut helppoa. Ensimmäinen ongelma oli usein selvittää,
millaista materiaalia vaunussa alun perin oli käytetty. Sellaisia sisäkuvia,
joissa vaunu oli alkuperäisasussaan, ei ollut juurikaan saatavilla eikä
mustavalkokuvista ollut apua värien selvittämisessä. Apua kuitenkin
löytyi HKL:n kuva-arkistosta sekä raitiotieharrastajilta ja eläkkeellä
olevilta HKL:n työntekijöiltä. Myös HKL:n piirustusarkistosta
löytyi mappikaupalla yksityiskohtaisia piirustuksia, joita päästiin
hyödyntämään. Kun
oli saatu selville, minkä näköistä materiaalia mihinkin
paikkaan tarvittiin, alkoi todellinen salapoliisityö. Mistä löytyisi
meleerattua vaaleanvihreää linoleum-mattoa? Entä beigen väristä
erikoisesti kuvioitua Ikilevyä ohjaamon väliseinään? Kun joku
joskus viisaudessaan oli päättänyt, että matkustamon tukitankojen
oli oltava oliivinvihreitä, hän tuskin osasi aavistaa, millaista päänvaivaa
hän aiheuttaa 50 vuotta myöhemmin vaunua entisöivälle harrastajalle,
joka onneksi Etolan suosiollisella avustuksella sai tämänkin ongelman
ratkeamaan: tankomuovi on teetetty vain tätä vaunua varten! HKL:n ratikkapuolen
väen monipuolisia kontakteja voi vain ihmetellä. Ilman niitä moni
hyvä alihankkija olisi jäänyt löytämättä eikä
lopputulos vastaisi alkuperäistä yhtä hyvin kuin tänään.
Valtavan
suuri apu oli myös siitä, että Vallilan varikolla oli säästetty
koko joukko erilaisia osia, joiden rakentaminen jälkikäteen olisi saattanut
olla jopa mahdoton tehtävä. Kaikenlaista pikkutavaraa vanhanmallisesta
jarruvalosta ja täynnä-valosta lähtien onnistuttiin löytämään
Vallilan hallin varastosta, osa jopa uutuuttaan kiiltävinä. Kaikkia
50 vuotta sitten toimitettuja varaosia kun ei koskaan ollut tarvittu. Vaunun
ulkonäköön liittyvät työt ovat kuitenkin loppujen
lopuksi vain murto-osa siitä työtuntimäärästä, joka
hankkeeseen on käytetty. Kun vaunu oli seissyt vuosikausia Koskelassa milloin
ulkona, milloin sisällä kaikenlaisissa sääolosuhteissa ja
ollut sitä ennen linjalla 32 vuotta, oli vaunu aika ankean oloinen. Lattia
oli niin mätä, että painavampi ihminen olisi saattanut tipahtaa
läpi suoraan kiskoille. Katto vuoti sadesäällä
pahemmin kuin Kiasmassa ja askelkaukalot olivat puhkiruostuneet. Kaikki nämä
on kokonaan rakennettu uudelleen, mutta ennen rakentamisvaihetta oli tietysti
suoritettava purkuvaihe. Oman haasteensa purkutöille aiheutti vaunussa runsaasti
käytetty asbesti. Tallinnassa
vaunu käytännössä purettiin jokaista ruuvia myöten
osiin. Jokainen osa numeroitiin ja varastoitiin, muun muassa jokainen istuintyyny
ja tukitankoon kiinnitetty merkinantovaijerin kannatin saivat oman numeronsa.
Kromatut messinkiosat vietiin uudelleen kromattavaksi, istuintyynyt tarkastettiin
ja osa verhoiltiin uudestaan.
Rahastajanaitio
purettiin osiin ja kunnostettiin. Joka ikinen irrotettu koristelista
hiottiin ja lakattiin uudelleen. Osa jouduttiin toki tekemään uudesta
materiaalista, mutta pääosa listoista on alkuperäisiä. Ohjaamon
ovi oli kouluvaunukäytön aikana poistettu ja kun vastaavaa ovea ei mistään
löytynyt, rakennettiin Tallinnassa piirustusten, valokuvien ja vaunun 332
oven mallin mukaan aivan uusi ovi. Työ on tehty niin tarkkaan, että
eroa ei perehtyneinkään harrastaja huomaa.
Muutamia
myönnytyksiä entisöintityön aikana jouduttiin tekemään.
Piilossa olevien osien suhteen ei oltu turhan tarkkoja ja niinpä esimerkiksi
ruostesuojaustyöt on tehty nykytekniikalla. Luonnollisesti asbesti on myös
korvattu muilla turvallisilla materiaaleilla. Näkyvissä
osissa suurin muutos alkuperäiseen on virroitin. Vaunuun on 1970-luvulla
vaihdettu viiksekäs saksisankavirroitin ja kun ainoa alkuperäinen virroitin
on kaupunginmuseon vaunussa 331, niin modernimpaan malliin on nyt tyytyminen.
Suuntavilkutkin vaunusta löytyvät; vuonna 1955 ne eivät vielä
olleet pakollisia ja vain vilkun paikkaan oli varauduttu. Suuntavilkut otettiin
raitiovaunuissa käyttöön vasta 1959.
Samaan
aikaan Tallinnassa tapahtuvien korin kunnostustöiden kanssa myös
Helsingissä ahkeroitiin; Vallilan varikolla vaunun telit huollettiin perusteellisesti
ja myös virroitin kunnostettiin. Kun vaunun kori saatiin Helsinkiin 25.7.2003,
alettiin Vallilassa kesälomien jälkeen tehdä vaunuun sähkötöitä.
Tallinnassa vaunuun vedettiin uudet kaapeloinnit, mutta kaikki kytkentätyöt
jätettiin tehtäväksi Helsingissä. Myös ovikoneistojen
ja jarrujen paineilmatyöt on kaikki tehty Helsingissä puhumattakaan
niistä lukuisista työtunneista, joita on kulunut entisöinnin viimeistelytöihin.
työtuntien laskeminen lienee mahdotonta, mutta varmaa on, että sekä
Tallinna trammiparkissa että HKL:n Vallilan varikolla on käytetty tuhansia
työtunteja mitä moninaisimpiin tehtäviin vaunuun 339 liittyen.
Ensimmäinen
pidempi koeajo, Vallilan hallista Koskelan halliin ja takaisin,
tehtiin 28.6.2004 ja viralliselle neitsytmatkalle päästiin
raitiovaununkuljettaja Kalle Henrikssonin kyydissä 1.7.2004.
Vaunun ensimmäinen yleisöajo oli 29.8.2004 klo 9.00 Arabianrannan
uuden raitiotien käyttöönoton yhteydessä. Vaunua kuljetti liikennemestari Lasse Seppälä. Rahastajana
toimi raitiovaununkuljettaja Helena Seppälä. Vaunu 339
oli ensimmäinen Arabianrantaan liikennöinyt linjavaunu (jo edellisenä päivänä erikoislinja
6X oli ajanut parin tunnin ajan Koskijuhlien tilausajolinjaa Vallilan
hallista Arabianrantaan). Yleisö otti vaunun ja linjapidennyksen
hyvin vastaan; matkustajia oli yli 70 eivätkä kaikki halukkaat
edes mahtuneet kyytiin, vaan joutuivat tyytymään perässä
tulevan matalalattiavaunun kyytiin.
Vaunulla
339 pääsi koko reitin Hietalahteen asti ja vielä takaisin
Arabiaankin. Matkan varrelta kyytiin nousi myös sunnuntaiaamun satunnaisia
matkustajia, jotka yllättävän tottuneesti takaovesta noustuaan
tarjosivat matkakorttiaan rahastajalle, näyttipä joku Buscom-laitteen
tulostamaa kertalippuakin noustuaan vaunuun. HKL-Raitioliikenne kuitenkin tarjosi
tämän erikoisajon ilmaiseksi. Vaunu 339 näkyi vuosina 2004–2020 katukuvassa pääasiassa tilausajoissa. Vaunussa vietettiin lukuisat syntymäpäivät ja mentiin jopa naimisiin. Yritykset viettivät 339:ssa virkistyspäiviä ja tarjosivat ulkomaisille asiakkailleen opastettuja Helsinki-kierroksia. Suosittuja olivat Itämerta kiertävien risteilyalusten matkustajille tarjotut kaupunkikierrokset. Vaunu pääsi myös 1950-60-luvuille sijoittuviin elokuviin.
Myös yleisölle avoimia ajeluita järjestettiin: muun muassa kolmosen rengaslinjan 85-vuotispäivää juhlittiin opastetuin yleisöajoin ja yhdessä Käpylä-seuran kanssa järjestettiin ykkösen ratikan vuosipäiväajeluita Käpylän ja Kauppatorin välillä joka vuosi aina marraskuussa.
Vuosien kuluessa tilausajoliikenteen toimintaedellytykset kuitenkin heikkenivät. Liikennelaitos kärsi jatkuvista organisaatiouudistuksista ja henkilöstövaihdoksista. Henkilöiden vaihtuessa vaihtuivat myös arvot. Historiattomuus korostui. Vuonna 2018 silloinen toimitusjohtaja ilmoitti, ettei tilausajosopimusta enää jatkettaisi entisin ehdoin. Neuvottelut sopimuksen uusimiseksi eivät tuottaneet tulosta, ja niinpä se päättyi 31.5.2020. Maailmanlaajuisen koronapandemian vuoksi viimeiset tilausajot toteutettiin jo 13.3.2020.
Lopulta liikennelaitoksen raitioliikennepuolesta muodostettiin 1.2.2022 Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy -niminen osakeyhtiö. Tämän yhtiön omaisuudenhallintayksikön johtaja romutti vaunun 2.5.2024 siitä toimitusjohtajalleen tai Oy Stadin Ratikat Ab:lle ennakkoon mitään ilmoittamatta. Milloinkaan aiemmin ei Helsingissä ole romutettu yhtä hyväkuntoista raitiovaunua – kun entisöinti valmistui, sanottiin vaunun kestävän tavallista linja-ajoa seuraavat 25 vuotta. |